زین الدین زیدان

زیرو ، هافبک هجومی

زین الدین یزید زیدان، متولد 23 ژوئن 1972 در مارسی، ملقب به زیرو فوتبالیست سابق و حرفه ای فرانسه است که اصلیتی الجزایری دارد. زین‌الدین از 12 سالگی فوتبال را در زمین‌های شهر کوچک کاستلان آغاز کرد و در 16 سالگی اولین قرارداد حرفه‌ای‌اش را با تیم کان فرانسه منعقد کرد. دو سال بعد او اولین گل لیگ خود در لیگ باشگاهی فرانسه را به ثمر رساند و سپس برای تمرین با تیم ملی امید الجزایر به کشور مادری خود دعوت شد، زیدان به الجزایر رفت به این امید که در تیم ملی بزرگسالان الجزایر بازی کند، اما عبدالحمید کرمالس، مربی وقت الجزایر او را به دلیل «کند بودن» دعوت نکرد.
این ستاره با تیم ملی فرانسه در سال 1998 قهرمان جهان و یورو 2000 شد و همچنین در سال 2006 به توپ طلای جام جهانی رسید و در فینال پس از درگیری با مارکو ماتراتزی از زمین اخراج شد .
او در 4 باشگاه اروپا بازی کرده است که در این میان نامهای یوونتوس و رئال مادرید دیده می شود که با آنها لالیگا و سری آ را برده است. او در فینال چمپیونزلیگ 2002 گل پیروزی بخش رئال مادرید را به ثمر رساند و جزء دو بازیکنی است که سه بار عنوان برترین یازیکن سال جهان را کسب کرده است و سه بار دیگر هم جزء سه بازیکن برتر سال بوده است و در سال 1998 برترین بازیکن سال اروپا شده است. در سال 2004 مردم او را به عنوان برترین بازیکن نیم قرن اخیر اروپا برگزیدند و همچنین توسط په له به عنوان یکی از 125 بازیکن برتر تاریخ جهان انتخاب شده است.

zeydan2

الگوی زیدان در دوران جوانی که سبک بازی خود را ابتدا از وی تقلید می‌کرده انزو فرانچسکولی بازیکن اهل اروگوئه بوده و زیدان بعدها بدلیل تعلق خاطر به این بازیکن نام فرزند خود را انزو گذاشت.
زیدان پس از مسابقات جام جهانی۲۰۰۶از فوتبال خداحافظی کرد و به این ترتیب رئال مادرید آخرین تیم باشگاهی و فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آخرین بازی حرفه‌ای او بود. در همین فینال ضربهٔ سر او به شکم ماتراتزی و کارت قرمزی که دریافت کرد، یکی از جنجالی‌ترین لحظات تاریخ زندگی‌اش را در آخرین لحظات عمر حرفه‌ای‌اش رقم زد. تیم زیدان هرسال با تیم دوستان رونالدو بازی می‌کند.
با وجود حرکت جنجالی و اخراج زیدان در فینال، او عنوان بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۰۶ را از آن خود کرد تا کلکسیون افتخارات بی‌نظیرش کامل شده باشد.
زیدان در طول عمر حرفه‌ای خود سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان از سوی فیفا (در ۱۹۹۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳) انتخاب شد. او یک بار جایزهٔ بهترین بازیکن سال اروپا، یک بار جایزهٔ پرارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا و یک بار جایزهٔ بهترین بازیکن جام جهانی را دریافت کرده‌است و به قهرمانی جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، جام باشگاه‌های اروپا، لیگ ایتالیا، و لیگ اسپانیا نائل آمده‌ است و از این رو می‌توان او را از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ دانست. او در ضمن در فینال جام جهانی (سه بار) و در فینال جام باشگاه‌های اروپا گل زده‌است. او در فرانسه رده دومین فوتبالیست تاریخ فرانسه را به خود اختصاص داده‌ است.

انضباط

زیدان به خاطر خلق تنگ خود در زمین مشهور است به طوری که چهارده بار در طول دوران بازیگری اش از زمین اخراج شد. علاوه بر این اخراجها در جام جهانی های 2006 و 1998 او زمانی که در یوونتوس بود با ضربه ی آرنج به “یوخن کینتز” در بازی با هامبورگ در چمپیونزلیگ حمله ور شد . او یکی از چهار بازیکنی است که در فینال جام جهانی اخراج شده است. او همچنین به همراه “ریگوبرت سونگ” تنها دو بازیکنی هستند که در دو جام جهانی متفاوت اخراج شده اند. او تنها بازیکنی است که در وقت اضافه ی فینال جام جهانی اخراج شده است.

جایزه ها ، افتخارات و منصب ها

در 2004 ، محله ی “فوربز” زیدان را به عنوان چهل و دومین ورزشکار پردرآمد جهان با در آمد 15.8میلیون دلار در سال نامید. زیدان مدیریت یک باشگاه فرانسوی به نام “لابف فور نوویه واگ” را که باشگاهی در مارسی به مربیگری برادرش “فرید” است به عهده دارد. از سال 2000 زیدان در یک نظر سنجی روزنامه ای به عنوان یکی از محبوبترین شخصیتهای فرانسه حضور داشت. او در سالهای 2000، 2003، 2004 و 2006 رتبه ی اول در 2005 رتبه ی دوم و در 2001 و 2002 رتبه ی چهارم محبوبترین شخصیت فرانسه را بدست آورد.
در نوامبر 2006 ، زیدان به بنگلادش سفر کرد تا مهمان “محمد یونس” برنده ی جایزه ی نوبل شود.
سه بار بهترین بازیکن سال جهان از سوی فیفا (در ۱۹۹۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳)
یک بار بهترین بازیکن سال اروپا (توپ طلایی) از مجلهٔ «فرنس فوتبال» (در ۱۹۹۸)
یک بار باارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا (در فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۲ با رئال مادرید)
دو بار بهترین بازیکن جام جهانی (در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و ۱۹۹۸ فرانسه)
بهترین بازیکن نیم‌قرن انتهایی قرن بیستم (در سال ۲۰۰۴ از سوی بازدیدکنندگان سایت اینترنتی یوفا)
شوالیهٔ لژدواونور از ۱۹۹۸
حامل مشعل المپیک در المپیک آتن ۲۰۰۴
برنده یک عمر فعالیت ورزشی (جایزه ورزشی لاروس) در ۲۰۱۰




قالب وردپرس